banner jamieson odborne clanky vitamin d
banner jamieson odborne clanky vitamin d2 Nedávná studie Státního zdravotního ústavu ukázala, že české děti mají nedostatek vitaminu D. Platí to však i pro dospělé: zejména v zimních a jarních měsících trpí nedostatkem „déčka“ téměř 50 % naší populace.
« zpět

Vitamin D je bezpodmínečně nutný k dobrému zdraví

15.03.2019

Tisknout

Pevné kosti, zdravé zuby, dobrou náladu i hladkou pokožku. To vše můžeme mít, pokud máme v těle dostatek vitaminu D.

Vitamin D ovlivňuje na dvě stě různých chemických reakcí v organismu. Byl nalezen téměř ve všech typech lidských buněk a ve všech lidských tkáních. Vitamin D je souhrnný název pro látky, ze kterých organismus vytváří hormon kalcitriol. Funkcí tohoto hormonu je vstřebávání vápníku a fosforu ze střeva, čímž přispívá k regulaci a optimalizaci jejich hladiny v krvi. Oba tyto prvky jsou nepostradatelné pro stavbu kostí. Vitamin D se skládá z ergokalciferolu (vitaminu D2) a cholekalciferolu (vitamin D3).

• Vitamin D2 se tvoří v rostlinné říši, například v houbách: obsahují ergosterol, který má stejnou funkci jako cholesterol u živočichů. Jeho prostřednictvím se tvoří tento vitamin.

• Vitamin D3 se u živočichů tvoří právě z cholesterolu. Z něho vzniká vlivem slunečního záření v kůži provitamin 7-dehydrocholesterol, který se přeměňuje na vitamin D3. Podle odborníků by měl takto vytvořený vitamin D3 pokrýt 80 % naší denní potřeby. „Zbytek je žádoucí dodat z vnějších zdrojů, mimo jiné prostřednictvím stravy,“ říká prof. MUDr. RNDr. Vilím Šimánek, DrSc., z Ústavu lékařské chemie a biochemie Univerzity Palackého v Olomouci.

Nedávná studie Státního zdravotního ústavu ukázala, že české děti mají nedostatek vitaminu D. Platí to však i pro dospělé: zejména v zimních a jarních měsících trpí nedostatkem „déčka“ téměř 50 % naší populace.


Chrání a pomáhá

Vitamin D je pro náš život velmi důležitý. Má klíčovou roli při vývoji kostí a udržení jejich hustoty v pozdějším věku. Je nezbytný pro zdraví zubů. Reguluje činnost mnoha genů a je významný v prevenci oběhových onemocnění, vysokého krevního tlaku a infarktu myokardu. Také o něm víme, že působí jako antidepresivum

a má výrazný vliv na zdraví pokožky. Je rovněž součástí některých doplňků stravy na podporu erekce. „Vitamin D umožňuje správně fungovat, množit se a rychle reagovat na infekci těm bílým krvinkám a složkám imunity, které tuto obranu zajišťují. Působí stimulačně na imunitu vrozenou i získanou. Nové poznatky potvrzují klíčovou roli vitaminu D pro obranu proti infekčním onemocněním, například respiračním nemocem (chřipce). Mnoho studií ukazuje i na vyšší výskyt nádorových onemocnění prsu a střeva u lidí s nízkou hladinou tohoto vitaminu, stejně tak na zřetelně vyšší výskyt autoimunitních onemocnění, kdy se imunita obrací proti vlastním tkáním – příkladem je roztroušená skleróza,“ vysvětluje MUDr. Petr Podroužek, CSc., odborný ředitel EUC Laboratoří.

Zlomeniny i deprese

Při nedostatku vitaminu D dochází ke špatnému vstřebávání vápníku a fosforu do krve, a v důsledku toho k takzvanému měknutí kostí, jež křehnou, ohýbají se a snadněji se lámou. U dětí se tato porucha nazývá křivice (rachitis). Zuby rostou nepravidelně a zubní sklovina je narušena. U dospělých dochází k deformitám a výrazné svalové slabosti, k rozmazanému vidění, po psychické stránce dochází často ke změnám nálady a vzniku depresí. Studie ukázaly, že nedostatek vitaminu D je spojován s téměř dvojnásobným rizikem infarktu u osob trpících diabetem. V neposlední řadě vede nedostatek vitaminu D k oslabení imunity a zvýšení náchylnosti k akutním respiračním infekcím, virózám a chřipce. U starších osob vede řídnutí kostí ke vzniku zlomenin, ztrátě rovnováhy a pádům, ztrátě svalové síly a svalové hmoty, u těhotných pak k nižší porodní hmotnosti novorozence, k riziku vzniku osteoporózy, těhotenské cukrovky či preeklampsie (nemoci placenty).

Proč trpíme nedostatkem

„Co může být příčinou nedostatku vitaminu D u dospělých? Například poruchy jeho vstřebávání při celiakii, onemocnění jater a žlučníku, ledvin, vrozená porucha vstřebávání vitaminu D3, narušení metabolismu fosforu, ale rovněž užívání některých léků, například antiepileptik. Nedostatkem vitaminu D mohou trpět pacienti s cystickou fibrózou, chronickým onemocněním jater a ledvin, nefrotickým syndromem, pacienti po mrtvici, kardiaci, hypertonici a diabetici,“ vysvětluje Vilím Šimánek.

Množství vytvořeného vitaminu D v kůži závisí hlavně na geografické poloze co nejblíže rovníku a také na možnosti využívání UV záření v dostatečné míře. Vitamin D se tvoří v kůži vlivem UVB záření, které prochází sklem jen v 1–8 %, zato proniká vodou, zvláště mořskou, do hloubky několika metrů. Tak je umožněn vznik previtaminu D v těle ryb.


Příznaky předávkování

Při předávkování vitaminem D3 u dospělých dochází k poruše metabolismu vápníku a fosforu: projevuje se nevolností, zvracením, zácpou, žízní a ztrátami tekutin z těla nadměrným močením. Může dojít k akutnímu zánětu slinivky, vzniku ledvinových kamenů, v horším případě ke smrti.

Top zdroje vitaminu D:

• Sluneční záření. Sluneční světlo je pro tvorbu vitaminu D v těle klíčové.

• Olej z tresčích jater. Tento bohatý zdroj vitaminu D je k dostání rovněž ve formě doplňku stravy v kapslích.

• Tučné mořské ryby. Losos, pstruh, makrela, tuňák, slaneček či úhoř, čerstvé či konzervované (šproty,

sardinky, tuňák), jsou výborným zdrojem vitaminu D.

• Hovězí játra. Jsou vynikající zásobárnou vitaminu D i jiných živin, jako jsou vitamin A, železo nebo bílkoviny.

• Vaječné žloutky. Vejce jsou skvělý způsob, jak získat vitamin D, a to ve všech formách úpravy.

• Plnotučné kravské mléko a tvrdé sýry. Některá mléka jsou vitaminem D obohacována uměle. Totéž platí o některých druzích sójového či rýžového mléka.

• Některé houby. Divoce rostoucí houby mají, jak bylo řečeno výše, schopnost vytvářet vitamin D2. Nejvyšší hladina byla zjištěna v divoce rostoucích liškách a hřibech. Méně tohoto vitaminu obsahují houby pěstované ve tmě (žampiony, hlíva ústřičná). (Zdroj: SZÚ)

• Vepřové sádlo. Vepřové sádlo je skvělým zdrojem vitaminu D. Podle některých studií jej obsahuje až 1000 IU (mezinárodních jednotek). Pozor však na kalorickou hodnotu. (Zdroj: The Miracle of Vitamin D, www.westonaprice.org)

• Některé typy obohacených pomerančových džusů či snídaňových cereálií. Určité potraviny se dodávají na trh obohacené vitaminem D.

• Potravinové doplňky. Při nedostatku slunečního záření je vhodné sáhnout po doplňku stravy s obsahem vitaminu D, vždy v kombinaci s vápníkem. Pozor na kombinování s jinými multivitaminy, aby nedošlo k předávkování! Lékaři již tento vitamin předepisují mnohem častěji, než tomu bylo dříve.

• Ultrafialové lampy a žárovky. Lidé s nedostatkem vitaminu D se mohou uchýlit k UV lampám a žárovkám. Při jejich používání je třeba zachovávat ochranná doporučení a poradit se o vhodnosti použití s lékařem.

Věděli jste, že…

Dostatek vitaminu D v organismu se zjišťuje laboratorním vyšetřením, které měří hladinu tzv. 25-hydroxyvitaminu D v plazmě. Toto vyšetření může v odůvodněných případech doporučit lékař nebo si ho v případě zájmu můžete za úhradu sjednat sami. Více se dozvíte například na: www.euc.cz

 

Markéta Ostřížková
odborná spolupráce:
prof. MUDr. RNDr. Vilím Šimánek, DrSc.,
Ústav lékařské chemie a biochemie Univerzity Palackého v Olomouci,
MUDr. Petr Podroužek, CSc.,
www.euc.cz

Zdroj: měsíčník Moje zdraví, Únor/2019