banner jamieson odborne clanky sprievodca vitaminmi
banner jamieson odborne clanky sprievodca vitaminmi2 Pravidelné a správné užívání základních doplňků stravy přinese výsledky v posílení imunity a vitality organismu.
« zpět

Kdy a jak užívat doplňky stravy

28.05.2019

Tisknout

Dvě nejčastější otázky, které klademe lékařům, lékárníkům nebo výživovým poradcům jsou: „Kdy a jak užívat doplňky stravy?“, „Je lepší užívat je s jídlem nebo mimo jídla?“. Odpověď závisí od toho, o jaký typ doplňku stravy jde. Ve všeobecnosti, jelikož vitamíny a minerály nejsou potravou, ale doplňky stravy, je vhodné užívat je s jídlem. Nejlépe se totiž vstřebávají v kombinaci s jinými vitamíny a minerály. V přírodě není běžné, aby suroviny určené ke konzumaci obsahovaly jen jednu živinu, proto dává smysl užívat doplňky stravy současně s jídlem.

Multivitamíny

Multivitamíny jsou pouze takzvanou bezpečnostní pojistkou pro případný nedostatek živin v důsledku nevhodného stravování. Podle průzkumu u 35 % dospělé populace jsou hladiny mnoha živin (vitamínů A, B, B12, kyseliny listové, C i D, ale také minerálů – vápníku, hořčíku a zinku) v krvi nižší než jsou průměrné doporučené hodnoty. Doporučenou denní dávku potřebných vitamínů a minerálů, dodáte vašemu tělu užíváním multivitamínů během snídaně.

B vitamíny

Existuje 8 různých druhů B vitamínů, často obsažených v doplňcích stravy v „sólo” formě nebo v podobě B-komplexu. Jedním z nejdůležitějších přínosů vitamínů řady B je jejich pomoc při udržování schopnosti organismu metabolizovat živiny a podporovat tak energetickou výměnu v organismu. Proto se považují za přirozený energizující prvek. Jelikož pracují ve prospěch odbourávání tuků, sacharidů a proteinů, doporučuje se užívat je ráno během snídaně.

C vitamín

C vitamín můžete užívat kdykoliv během dne. Pokud využíváte preventivně jeho antioxidační účinek, užijte ho během snídaně. Pokud se dočasně snažíte posílit svůj imunitní systém vůči chřipce nebo nachlazení, je vhodné doplnit si ho víckrát za den, aby váš organismus vstřebal co nejvyšší terapeutickou dávku. Vitamín C je ve vodě rozpustný vitamín, což znamená, že na rozdíl od v tucích rozpustných vitamínů (A, D, E nebo K) se v organismu neuchovává, ale jeho nadbytek se vyloučí. Z tohoto důvodu je ideální konzumovat ve vodě rozpustné vitamíny v menších, ale častějších dávkách. Případně ve formě s postupným uvolňováním – jejich výhodou je průběžné vstřebávání během 9 hodin, což znásobuje jejich účinnost. Vitamín C je nejjednodušší užívat při jídle, nebo ráno, hned jako vstaneme a opětovně večer před spánkem.

D vitamín

Vitamín D se může užívat kdykoliv během dne, zda už během jídla nebo bez něho. Jelikož jde o vitamín rozpustný v tucích, je vhodné ho zapít například pohárem mléka. Pokud ho užíváte pro zdraví kostí, doporučuje se brát ho večer současně s vápníkem a magnesiem. Pro mnoho lidí je nejjednodušší zapamatovat si – užít večer 3 doplňky najednou!

Vápník

Vápník je možné užít kdykoliv během dne. Jelikož může zabránit vstřebávání některých léků, doporučuje se dodat ho organismu několik hodin před nebo po jejich příjmu. Vápník taktéž může zapříčinit snížení absorpce mnoha živin ze zeleniny, ovoce, ale také z doplňků stravy. Pro maximalizaci vstřebávání doplňků železa, je proto důležité železo si doplnit 2 hodiny před nebo po užití vápníku. Nejjednodušší je užívat vápník večer – v případě potřeby spolu s  hořčíkem a vitamínem D.

Hořčík

Doplnit si ho je možné kdykoliv během dne. Avšak u těch, kteří mají problémy se spánkem a relaxací svalů, je vhodné užít ho spolu s melatoninem večer před spaním.

Omega-3

Doplněk stravy Omega-3 se vstřebává bez ohledu na způsob, jakým ho užijete, zda už je to s jídlem nebo bez něho. Mnoho lidí předpokládá, že užívání rybích olejů s jídlem pomáhá vyhnout se obávanému pachu z úst. Pokud vás to znepokojuje, k dispozici jsou také preparáty „bez rybí pachuti“. Nezáleží ani na čase, kdy rybí olej užijete – výhodou je, že si v něm obsažené omega-3 kyseliny můžete doplnit tehdy, když si naň vzpomenete.

Melatonin

Melatonin podporuje usínání a zdravý spánek. Pokud však jdete spát později a potřebujete se po pěti hodinách vzbudit, melatonin si nedávejte. Svému organismu byste nedovolili dokončit plnohodnotný spánek, což by se negativně odzrcadlilo také na vaší mentální energii. Podle lékařů, do pěti hodin od užití melatoninu, se nedoporučuje vést motorové vozidlo, nebo obsluhovat těžké stroje.

Probiotika

Jak je užívat, se dozvíte z příbalových letácích. Zda je máte užívat s jídlem nebo ne, totiž závisí od toho, v jaké formě (kapsle, prášek, cucací pastilky) jsou dopravované do našeho trávicího traktu. Tento fakt hraje důležitou úlohu z toho důvodu, že probiotika jsou živé organismy a naše žaludeční kyselina je schopná zredukovat určité množství probiotických kmenů ještě předtím, než dorazí do střeva a jsou schopné přinášet zdravé benefity. V případě, že užíváte antibiotika, dbejte na to, abyste probiotika brali aspoň s 2-3 hodinovým odstupem, jelikož antibiotika jsou schopné zničit probiotika.

 

Ráno Večer
S jídlem
Multivitamíny
B-Komplex
Omega-3
 
S jídlem nebo bez jídla C vitamín
C vitamín
Vápník
Hořčík
Melatonín (pokud vykonáváte práci v noci
a potřebujete spát během dne, melatonin
užijte vždy předtím, než se uložíte ke spánku)


Pravidelné a správné užívání základních doplňků stravy (vitamínů, minerálů, omega-3 kyselin, probiotik) přinese výsledky v posílení imunity a vitality organismu. V případě, že je důležitý čas jejich užívání, informaci najdete na etiketě přípravku. Například v případě melatoninu na etiketě najdete: „Užijte před spaním. Pokud byste užili melatonin ráno, pravděpodobně vám to během dne způsobí ospalost.“ Při užívání jakýchkoliv doplňků stravy je nutné za každých okolností dodržovat instrukce na etiketě, resp. příbalovém letáku. Pokud zároveň užíváte léky, poraďte se se svým lékárníkem, který vám sestaví váš individuální plán užívání léků a doplňků stravy.