Melatonin pro plnohodnotný spánek

Zdravý spánek příznivě zasahuje do celé řady procesů v lidském těle – podporuje rovnováhu organismu, fyzické zdraví, psychické schopnosti, posiluje imunitu.

Odedávna řídí náš životní rytmus východ a západ slunce, v posledních letech však tento fakt přestáváme brát v úvahu. Přehlížíme signály našich biologických hodin, žijeme často v zajetí začátku a konce pracovní doby, termínů, schůzek, porad a nespočtu dalších úkolů. Podlehli jsme rychlému tempu moderní doby a vzali jsme životní rytmus do svých vlastních rukou. Dny jsme si uměle prodloužili a noci zkrátili. A ukázal se tu neočekávaný fenomén – stále více trpíme nespavostí ...

Spánek je jednou ze základních fyziologických potřeb, kterou organismus není schopen žádným jiným způsobem nahradit. Zdravý spánek příznivě zasahuje do celé řady procesů v lidském těle – podporuje rovnováhu organismu, fyzické zdraví, psychické schopnosti, posiluje imunitu. Nedostatek spánku má naopak vliv na vyčerpanost organismu, oslabuje jeho reakce a snižuje jeho obranyschopnost.

Zdravotní rizika nedostatku spánku

- Vyčerpanost organismu zapříčiněna deficitem spánku je náporem na naši fyzickou schránku a může vyústit až do onemocnění srdce a cév – odrazí se na zvýšení krevního tlaku a srdeční frekvence. Může také ohrozit metabolismus, hospodaření s cukry a způsobit tak pro-diabetický stav a obezitu.

- Dlouhodobý nedostatek spánku či jeho snížená kvalita jsou stejně náporem na naši nervovou soustavu i náš mozek, mohou negativně ovlivnit rozumové funkce včetně paměťových schopností či schopností zpracovávat informace. Dlouhotrvající absence spánku může vyústit až do závažných duševních poruch – úzkostných stavů či depresí. Podle zprávy uvedené v časopise Journal of American Medical Association, nedostatek spánku může mít negativní dopad i na vznik dalších závažných psychických onemocnění, jako jsou Parkinsonova či Alzheimerova choroba či poruch chování u dětí.

- Při spánkovém deficitu může dojít časem k nabourání vnitřní rovnováhy organismu a následně k poškození jeho obranných schopností, oslabení imunitního systému a tím ke snížení odolnosti organismu vůči virovým či bakteriálním infekcím ...

V práci vede deficit spánku většinou k nižším a méně kvalitním výkonům, pro sníženou bdělost a menší postřeh zapříčiňuje vyšší nehodovost a pravděpodobnost chyb, v mezilidských vztazích se častěji vyskytují konfliktní situace. Odstranění poruch spánku a účinné předcházení nespavosti mají proto mimořádný význam.

Víte, že ...

... deficit spánku může dramaticky oslabit imunitní systém. Tento vztah vědci experimentálně potvrdili u potkanů, jejichž uměle udržovali v bdělém stavu. Ty po 3 týdnech uhynuli na následky infekce. Výzkumy potvrdily, že při nedostatečném spánku klesá počet bílých krvinek a látek ovlivňujících odolnost organismu. Právě tento fakt vědci vyhodnotili jako zřejmý důvod, proč se tělo s infekcí vyrovnává hůře.

... u laboratorních zvířat, u kterých výzkumníci navodili těžké poruchy spánku, rostou nádory 2- až 3-krát rychleji? Když se naruší biorytmus, tělo produkuje méně hormonu melatoninu, který je zároveň silný antioxidant. Při jeho absenci se tak snižuje schopnost organismu potlačovat volné radikály, a v souvislosti s tím klesá jeho síla bojovat s onkologickými onemocněními. Právě tento fakt považují vědci za důvod, proč nádory rostou rychleji, pokud trpíme na nespavost.

... italští výzkumníci zjistili, že při spánku trvajícím méně než 5 až 6 hodin, musíme počítat s nárůstem krevního tlaku. Je to tím, že tělo si neodpočinou a tvoří se více stresových hormonů, které zvyšují tep i krevní tlak.

... přerušovaný nebo narušený spánek, který negativně ovlivňuje mnohé životně důležité pochody v organismu, je předmětem intenzivního studia, protože předcházet vzniku zdravotních rizik vyvolaných absencí spánku je mnohem účinnější a efektivnější než následná léčba důsledků nespavosti.

 

Renesance přírodních forem ovlivňování nespavosti

Naši předkové respektovali střídání dne a noci. Řídili se přírodními biorytmy, které jsou naprogramovány na střídání bdění a spánku a pokud přece potřebovali organismu pomoci navodit kvalitní spánek, využívali také magickou moc bylinek s uklidňujícím účinkem: například kozlíku (Valeriana officinalis), chmele, mučenky a šanty či kombinace těchto bylin, které pomáhaly spolehlivě a bezpečně navodit harmonický spánek. A návrat k těmto tradičním přirozeným posilovačům spánku, které nemají návykové účinky a pomáhají zvládnout problém bez nutnosti užívat léky na spaní, hlásí i dnešní farmaceutický průmysl. Takovými jsou například i bylinné přípravky kanadského výrobce přírodních vitamínů Jamieson Laboratories Ltd. – výtažek z kořene kozlíku v přípravku Jamieson Valeriana či výtažky 4 bylin kozlíku, chmele, mučenky a šanty v přípravku Jamieson Relax a spánek vyvinuté interními firemními výzkumnými pracovníky ve farmaceutických laboratořích, které jsou nedílnou součástí společnosti. V posledních letech si získala pozornost výzkumníků další přírodní látka, MELATONIN, nazývaný také hormon spánku, který je stejně vhodnou alternativou proti nespavosti. Dostupný je například v přípravcích Jamieson Melatonin 1 mg v rychle rozpustných tabletách pod jazyk nebo Jamieson Melatonin 1 mg sprej a lze jej označit doslova za triumf vlastního firemního výzkumu a vývoje firmy Jamieson.

S příchodem večera uvolňuje naše tělo a mysl

Melatonin je látka produkovaná mozkem nejen u lidí, ale i u zvířat. Jeho vylučování je podmíněno zejména přirozeným úbytkem denního světla. Syntéza melatoninu probíhá ve tmě a tak jeho hladina v organismu logicky narůstá hlavně v noci. Tvoří se v malé mozkové žláze, epifýze. Když přichází soumrak, hypofýza brzdí produkci budícího hormonu – serotoninu – dokud epifýza pomalu začne vyplavovat do krve uspávající hormon melatonin, který uvolňuje naše tělo a mysl, připravuje nás na usínání a kvalitní průběh spánku. Pro zdravý, nerušený spánek je tedy nenahraditelný. Výška hladiny melatoninu dosahuje svého vrcholu ráno kolem třetí hodiny.

Kromě blahodárného účinku na spánek má melatonin mnoho dalších zdravotních výhod. Je silný antioxidant, aktivně podporuje spalování tuků v organismu, posiluje imunitu, pomáhá chránit před onkologickými onemocněními a díky tomu pozitivně ovlivňuje kvalitu života.

Podle Světové zdravotnické organizace je nespavost (insomnie) porucha spánku definována jako stav problematického usínání (více než 30 minut), opakovaného nočního buzení (více než 3x za noc), předčasného ranního probouzení se bez schopnosti opět usnout (a to více než 3x týdně během času delšího než 1 měsíc).

 

Jak si zajistit dostatek melatoninu?

Nejlepší je zvýšit si jeho hladinu přirozeně tak, že se v noci vystavíme úplné tmě – pouze tak organismus dostatečně připravíme na spánkový metabolismus. Mysleme také na zvyšování jeho hladiny prostřednictvím potravy (vhodnou volbou jsou například potraviny jako rýže, kukuřice, rajčata, ječmen, oves, zázvor) nebo zvažme zlepšení kvality regeneračního spánku s pomocí melatoninového doplňku stravy. Večer před spaním se doporučuje užít 1mg melatoninu v rychlorozpustných tabletách a při předčasném nočním probuzení je vhodné použít 1strek melatoninu ve spreji, který se vstřebává prostřednictvím ústní sliznice. Aplikuje se rychle a pohodlně, v noci se tak nemusíme rozptylovat jeho zapíjením vodou. Klinické studie potvrdily, že zvyšuje ospalost, pomáhá rychleji usnout, zajistit klidný spánek, snížit neklid a v neposlední řadě zvrátit denní únavu. Ukázalo se, že užívání melatoninu těsně před spaním může nejen pomoci zvýšit, ale i prodloužit REM spánek (REM – z anglického výrazu Rapid Eye Movement – rychlý pohyb oka), který dominuje v druhé polovině spánku, zejména několik hodin před probuzením. Přináší celkové zklidnění organismu, v této fázi nejintenzivněji sníme a svaly těla dokonale odpočívají. Pomáhá nám probudit se svěží a cítit se plný energie během celého dne. Melatonin se doporučuje také pro seniory, protože jeho produkce v organismu, tak jako produkce koenzymu Q10, vitaminu B12 či kolagenu, s věkem klesá. Vhodný je i pro lidi, kteří pracují v noci či cestují do zemí se značným časovým posunem (jet lag).

Při jeho užívání více než měsíc nebo při potřebě vyšších dávek, je vhodné poradit se s lékařem. Ten důkladně zná náš zdravotní stav a navrhne nejvhodnější způsob jeho suplementace v zájmu našeho zdraví.

I když je kvalita spánku velmi křehká záležitost ovlivnitelná množstvím faktorů, vědomým omezením stresových podnětů, zmírněním napětí i úzkosti a ovlivněním naší vnitřní harmonie podpořme co nejúčinněji noční regeneraci organismu. Nic totiž neokrádá tělo o energii a nenarušuje souhru vnitřních orgánů tak důsledně, jako nedostatek spánku. Podle vědců nejvhodnější doba, kterou by měl člověk strávit spánkem, je asi 6 až 8 hodin - tento čas hraje důležitou roli při našem úsilí dožít se ve zdraví vysokého věku.

Pozor na elektromagnetické pole v ložnici!

Elektromagnetické pole může narušit činnost epifýzy a tím i produkci melatoninu. Může mít rovněž další negativní účinky: elektromagnetické pole wifi a gms telefonu přímo narušuje elektromagnetické pole mozku ve spánku.

 

Rady na zdravý noční spánek

Vytvořme si pro spánek optimální podmínky respektující náš přirozený biorytmus! Pro plnohodnotný spánek je třeba uvolnit se, lehat si v klidu, ve tmě, bez vnějších vzruchů. Naše vnitřní hodiny může narušit i malý světelný paprsek. Pokud se rozsvítí v ložnici světlo, přeruší se tvorba melatoninu, a to až na 2 hodiny! Dokonce i nejmenší záře z radiobudíku může na spánek působit rušivě. Nezapomeňme včas zavřít dveře do ložnice a zhasnout noční světlo. V noci nezapínejme žádné osvětlení, a to ani tehdy, když musíme jít na toaletu. Vhodné je odstranit z ložnice televizor, je příliš stimulující pro mozek, záření brání rychlému usínání.

   
Vrátit se na začátek