banner jamieson odborne clanky spanok
banner jamieson odborne clanky spanok2 Kvalita spánku se podpisuje nejen na našich pozitivních nebo negativních reakcích během dne, ale především na našem celkovém zdraví.
« zpět

Pro kvalitní spánek a dokonalý oddych

21.08.2018

Tisknout

Nespavost vzhledem na svoji závažnost není zdaleka jen konverzačním tématem při kávě s přáteli. Kvalita spánku se podpisuje nejen na našich pozitivních nebo negativních reakcích během dne, ale především na našem celkovém zdraví. Spánek je jednou ze základních fyziologických potřeb, kterou organismus nedokáže žádným jiným způsobem nahradit. Příznivě zasahuje do celé řady procesů v lidském těle – je doslova startérem všech aktivních i obranných mechanizmů.

Dlouhodobý nedostatek spánku nebo jeho snížená kvalita jsou rizikovými faktory pro vznik kardiovaskulárních onemocnění, mohou negativně ovlivnit rozumové funkce, včetně paměťových schopností a oslabením imunitního systému snížit odolnost organismu vůči virovým nebo bakteriálním infekcím. Dlouhotrvající spánkový deficit může vyústit až do závažných duševních poruch – úzkostlivých stavů nebo depresí. V práci vede většinou k nižším a méně kvalitním výkonům, pro sníženou bdělost a menší postřeh zapříčiňuje vyšší nehodovost a pravděpodobnost chyb, v mezilidských vztazích se častěji vyskytují konfliktní situace. Odstranění poruch spánku a účinné předcházení nespavosti mají proto mimořádný význam. Jak organismu pomoci navodit kvalitní spánek bezpečně a spolehlivě, bez hrozby vzniku návyku? S pomocí přírody! Farmaceutický průmysl ve spolupráci s neurology, psychiatry a dalšími odborníky hlásí návrat k tradičním rostlinným výtažkům navozující kvalitní spánek s architekturou podobnou jako při přirozeném spánku!

Kozlík, chmel, mučenka a šanta – klidný, hluboký spánek a účinný relax s pomocí přírody

Podpořit klidný spánek, zmírnit nervové napětí a úzkost, zvýšit odolnost organismu vůči stresu mohou účinně pomoci například bylinné přípravky kanadského výrobce přírodních vitamínů Jamieson Laboratories Ltd. Výtažek z kořene Kozlíku v přípravku Jamieson Valeriána – Kozlík lékařský nebo výtažky 4 bylin – kozlíku, chmelu, mučenky a šanty v přípravku Jamieson Relax a spánek díky obsahu přírodních složek využívaných spíše na uvolnění než na potlačení symptomů, poskytují pravý holistický přístup ke zdraví a duševní pohodě. Doplněk stravy Jamieson Kozlík lékařský připravený z extraktu kořene kozlíku rostoucího ve švýcarských Alpách pomáhá navozovat spánek, redukovat nervové napětí i úzkost a odstranit žaludeční křeče způsobené nervozitou. Při problémech se zaspáváním podporuje zkrácení času potřebného na zaspání, spánek je tak kvalitnější a hlubší; přípravek zároveň příznivě ovlivňuje snívání. Jelikož vitální rostlinné složky přípravku se vážou na stejné receptory jako benzodiazepiny – často předpisované léky při nespavosti a úzkosti, kozlík může pomoci zmírnit abstinenční příznaky při odvykání od těchto psychofarmak. Je šetrný a nenávykový, nezpůsobuje ranní slabost spojenou s bolestmi hlavy podobnou stavům po požití alkoholu – při potlačování závislosti od léků na spaní je tak jedinečnou alternativou ve formě přírodní pomoci. Jelikož kozlík díky svým spasmolytickým vlastnostem pomáhá zmírňovat křeče v trávicím ústrojí, působí současně jako účinný relaxační prostředek při vícero poruchách trávicího ústrojí, které má na svědomí zvýšený stres.

Přípravek Jamieson Relax a spánek taktéž navozuje uklidňující spánek a zmírňuje nervové napětí a úzkost bez toho, aby se stal návykovým. Extrakt z kořene kozlíku s mírně sedativním účinkem přináší úlevu při úzkosti a nadměrném neklidu, výtažek ze šištic chmelu zmírňuje žaludeční křeče způsobené nervozitou a zároveň napomáhá zvýšit odolnost organismu vůči stresu. Reguluje dráždivost buněčných membrán, což sehrává důležitou roli při dráždivosti nervových buněk a tím také nervové soustavy. Dokáže rychle uklidnit náš nervový systém, díky čemu jsou naše podrážděné nervy opět schopné nést zátěž. Květ mučenky navozuje uklidňující spánek – vědecké studie potvrdily její bezpečný utišující účinek také u dětí s hyperaktivitou nebo starších lidí s neuralgickými bolestmi. Šanta je díky své hlavní aktivní složce – nepetalaktonu, jedinečným přírodním sedativem. Léčivé účinky této rostliny jsou široce akceptované a využívají se také v mnoha výrobcích pro děti (jako tonikum zmírňující dětskou koliku a pomáhá při prořezávání zoubků).

Garancí, že v doplňcích stravy Jamieson Valeriána – Kozlík lékařský a Jamieson Relax a spánek pacient získá přípravek takového složení, jaké se uvádí na etiketě, je certifikace TRU-ID, která je udělena doplňkům stravy s rostlinnými výtažky Jamieson kanadským nezávislým programem certifikace DNA–TRU-ID. Nejnovější technologie DNA sleduje současný specifický botanický původ aktivních složek, čímž potvrzuje jejich pravost.

Nejčastější důvody nespavosti

Vnitřní příčiny – psychické nebo neurologické onemocnění, bolest, svědění pokožky, problémy s dýcháním, starší věk.

Vnější příčiny – nevhodný životní styl, například nedostatek fyzické aktivity i dřímání během dne, stres a napětí doma nebo na pracovišti, konzumace těžkých a kořeněných jídel, alkoholu, nápojů a pochutin s obsahem kofeinu nebo umělých sladidel, které zvyšují bdělost, ale také horko nebo světlo v ložnici.

Narušení biologických rytmů – nejčastěji posunem časových pásem při interkontinentálních letech, tzv. jet lag, nebo taktéž prací na směny.

 

Desatero spánkové hygieny

  • Čtyři až šest hodin před spánkem nepijte kávu, černý nebo zelený čaj, kolu a energetické nápoje. Působí povzbudivě a oddalují zaspávání.
  • Večer se vyhýbejte těžkým jídlům, poslední pokrm konzumujte tři až čtyři hodiny před spánkem.
  • Nepijte večer alkohol a nekuřte. Alkohol zhoršuje kvalitu spánku, nikotin organismus povzbuzuje.
  • Po večeři už neřešte problematická témata, která mohou rozrušit vaši nervovou soustavu. Naopak, snažte se příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek.
  • Postarejte se o správnou polohu lůžka i těla. Hlava by měla směřovat na sever a dolní končetiny na jih, jelikož podél osy sever-jih se šíří magnetické silové pole, které má na náš organismus příznivý vliv.
  • Dbejte, aby byla místnost, ve které spíte, vyvětraná, čistá a suchá. Minimalizujte v ní hluk i světlo a zabezpečte vhodnou teplotu, nejlépe 18° až 20° C.
  • Povlečení na postel by mělo být pohodlné, ušité z přírodních materiálů – bavlny nebo hedvábí. Je potřebné ho pravidelně měnit, větrat a vystavovat slunci.
  • Před spánkem se postarejte o očistu svého těla i duše koupelí.
  • Lehejte si a vstávejte každý den, i během víkendu, ve stejném čase.
  • Po probuzení se v posteli zbytečně nepřevalujte, neprodlužujte rituál vstávání. Postel neslouží na přemýšlení, ani na odpočívání během dne.

 

I když je kvalita spánku velmi křehká záležitost ovlivnitelná mnoho faktory, dodržováním spánkového desatera, omezením stresových podnětů zmírněním napětí i úzkostí a ovlivněním naší vnitřní harmonie podpořme co nejúčinnější noční regeneraci organismu. Nic totiž neokrádá tělo o energii a nenarušuje souhru vnitřních orgánů tak důsledně, jako nedostatek spánku. Podle vědců nejvhodnější doba, kterou by měl člověk strávit spánkem, je asi šest až sedem hodin – tento čas sehrává významnou úlohu při našem úsilí dožít se ve zdraví vysokého věku.