banner jamieson odborne clanky nedostatok zeleza hrozi hlavne zenam
banner jamieson odborne clanky nedostatok zeleza hrozi hlavne zenam2 Dlouhodobá, postupně se prohlubující anémie z nedostatku železa může vést až k poškození orgánů, které jsou závislé od pravidelné a dostatečné dodávky potřebného množství kyslíku dopravovaného krví – hlavně mozku a srdce.
« zpět

Nedostatek železa hrozí hlavně ženám

28.11.2018

Tisknout

Na deficit železa poukazují lékaři opakovaně u žen, které mají silnou menstruaci, nedostatečnou výživu, nebo tento problém dostaly do vínku už v genetické výbavě. Krevní zkoušky u nich opětovně poukazují na nižší hladinu hemoglobinu, která se často nezoptimalizuje ani po úpravě životosprávy a obvyklé suplementace. Další ženy však často o dlouhodobém nedostatku železa ve svém krevním obrazu ani netuší. Zápasí s nevysvětlitelnou únavou, zrychleným pulzem, závratěmi, bolestmi hlavy nebo nechutenstvím. Jsou pobledlé, vypadávají a rozdvojují se jim vlasy a lámou se jim nehty. Jde o symptomy, které je mohou upozorňovat na nedostatek červených krvinek – ANÉMII – v důsledku deficitu železa.

Železo je klíčovou složkou krevního barviva hemoglobinu a odpovídá za vázání kyslíku, který červené krvinky dopravuje do tkání. Při absenci železa v organismu dojde ke snížení počtu červených krvinek a hladiny hemoglobinu, do našich orgánů se dostává méně kyslíku a zároveň se v nich hromadí velké množství oxidu uhličitého. A právě jeho zvýšená hladina má na svědomí typické příznaky slabosti, snížené výkonnosti spojené často se spavostí i vzpomínanými chybičkami krásy. Dlouhodobá, postupně se prohlubující anémie z nedostatku železa může vést až k poškození orgánů. Orgány jsou závislé od pravidelné a dostatečné dodávky potřebného množství kyslíku dopravovaného krví – hlavně do mozku a srdce.

Silná menstruace a nevyvážené diety oslabují tělo

Častou příčinou ztráty železa, především u dospívajících děvčat a žen v aktivním věku, jsou větší ztráty krve způsobené menstruací. Během ní přicházejí ženy přibližně o 1,3 až 1,5 mg železa denně a jeho příjem v potravě nestačí pokrýt ztráty železa způsobené silnějším krvácením. Nedostatečný přísun železa v potravě může být taktéž příčinou jeho absence u žen, které touží po štíhlé linii – odpovídají za něj přísné diety a nevyvážená nebo jednostranně orientovaná strava. Základem prevence jeho nedostatku je návrat k vyvážené stravě s dostatečným obsahem železa.

Kde se nachází nejvíce železa?

Zásobárnou železa jsou ořechy, mandle, kakao, dýňová a slunečnicová semena, celozrnné potraviny, pšeničné klíčky a otruby, zelená zelenina (salát, mangold, čekanka), ovoce (brusnice, ostružiny, meruňky, broskve, švestky, jahody, rybíz, fíky – i sušené), strouhaný kokos, luštěniny (sójové boby, hrášek, čočka), houby a jeho bohatým zdrojem jsou taktéž vaječný žloutek, vnitřnosti, kvalitní hovězí i drůbeží maso a železité minerálky.

Doplnění železa doporučí lékař až po potvrzení anémie na základě vyšetření krevního obrazu – sleduje a vyhodnocuje především hladinu hemoglobinu. Jaká je jej optimální hodnota? Normální obsah hemoglobinu v krvi je u žen 120 až 168 g/l a u mužů 135 až 175 g/l. Jak se při krevním rozboru zjistí hladina hemoglobinu nižší než 110 g/l, mluvíme o anémii. Za těžkou anémii se považuje stav, kdy hodnota hemoglobinu klesne pod 80 g/l. Tento stav však už vyžaduje transfúzi. 


Anémie v těhotenství ohrožuje zdraví dítěte

Dostatečný příjem železa je nevyhnutelný také pro normální průběh těhotenství. V těle těhotných žen se tvoří větší množství krve, aby ní byla dostatečně zásobená placenta – železo je potřebné na zvýšení počtu červených krvinek matky pro transport kyslíku pro dítě i pro tvorbu krve dítěte. Děťátko si tvoří zásoby železa na první měsíce života a tělo matky potřebuje rezervu také na pokrytí ztráty krve při porodu. V graviditě ženský organismus spotřebuje podstatně více železa než obvykle. Přibližně polovina těhotných žen ho má však nedostatek! Dbát o dostatečný přísun železa se doporučuje už od začátku těhotenství, v druhé a třetí třetině těhotenství je potřebné jeho příjem zdvojnásobit. Jeho nedostatek totiž může zapříčinit chudokrevnost. Rozvíjí se pozvolna a těhotná žena si nejvíce stěžuje na únavu, slabost a na to, že nemůže soustředěně vykonávat svoji práci. Je to důležitý varovný signál, který by žádná budoucí maminka neměla podcenit. Nedostatek železa v období těhotenství může být příčinou neukončeného vývoje některých orgánů, nízké porodní hmotnosti novorozence a předčasného porodu. Optimální příjem železa pomáhá taktéž zmírňovat porodní křeče a bolesti a zlepšuje poporodní rekonvalescenci a hojení.

Riziková puberta

Anémie z nedostatku železa je poměrně častá také v pubertě, kdy se dětský organismus rychle vyvíjí, tělo se „vytahuje” do výšky a zásoby železa náhle přestanou postačovat. Počátečním varováním pro rodiče můžu být i stížnosti učitelů na nepozornost dětí, zaspávání při vyučování, nebo naopak – na jejich zvýšenou neposlušnost. Anemické děti jsou totiž často nervózní a ani při nejlepší vůli se nedokážou delší čas koncentrovat na učivo.

Když organismus dospívajícího člověka začne pociťovat nedostatek tohoto minerálu, v značné míře to závisí od stravy. Děti, které si kupují místo oběda sladkosti, smažené hranolky nebo sendviče, si přímo o tento problém koledují. Nevyhnutelná je v první řadě změna stravování.

O přísun železa by měli dbát taktéž dárcové krve a plazmy nebo sportovci, protože při růstu svalové hmoty se zvyšuje jeho spotřeba – prostřednictvím myoglobinu se podílí na zásobování organismu kyslíkem, využitelným při svalové činnosti. Doplňovat jeho hladinu by si měli hlavně sportovci s pravidelným aerobním tréninkem – běžci, fotbalisti, hokejisti, basketbalisti, cyklisti.

Prevence nedostatku železa

Jak vyplývá z předcházejících řádků, základem prevence nedostatku železa je vyvážená strava s dostatečným obsahem železa, v případě potřeby obohacena doplňky stravy s obsahem železa. Suplementace železa, doplňkem stravy, přináší s sebou také často vedlejší efekt – železo může vyvolávat zácpu, ale hlavně je „těžký” pro žaludek a navíc také „hůře stravitelný” (trávicí systém přijme asi jen 1/10 z celé dávky). Proto je vhodné sáhnout po speciálních přípravcích, ze kterých se železo lépe vstřebává. Takovým je například doplněk stravy Jamieson Železo 28 mg s vysoce vstřebatelným železem ve formě diglycinátu železnatého. Tým výzkumníků kanadské firmy Jamieson Laboratories Ltd., který se dlouhodobě zaobíral testováním organických forem železa, ohleduplnějších k žaludku, ho připravil s cílem zredukovat vedlejší účinky příjmu železa v prevenci anémie, jako jsou např. nevolnost, poruchy trávení, zácpa nebo průjem, tlaky v oblasti žaludku nebo kovová pachuť v ústech. Klinické studie potvrdily, že jde o formu železa, která je v porovnání s jinými železnatými solemi o mnoho šetrnější k trávicímu systému. Navíc vstřebávání železa trávicím traktem výzkumníci ulehčili obohacením přípravku o vitamíny B12, B2, kyselinu listovou a vitamín C, které vytvořením vhodného prostředí v trávicím traktu účinně napomáhají zvýšit biologickou dostupnost železa – a tím jeho využitelnost. Vysoce efektivně tak podporují tvorbu nových životaschopných červených krvinek a tím prevenci anémie z nedostatku železa, která by mohla vést k oslabení imunity a snížit tak odolnost organismu vůči infekcím. U těhotných žen přítomnost kyseliny listové v tomto přípravku podporuje zároveň správný vývoj nervové soustavy dítěte a budoucí maminku chrání před rizikem potratu. Unikátním přípravkem je také Železo 35 mg s postupným uvolňováním na bázi glukonanu železnatého, který vykazuje taktéž výborné vlastnosti vstřebatelnosti železa. Díky jedinečnému složení tablet ve formě mikrokapslí vyrobených patentovanou technologií, umožňuje tělu doplnit si železo postupně během 9 hodin. Jeho výhodou je průběžné vstřebávání, což znásobuje jeho účinnost.

Denní potřeba železa

Adolescenti

– chlapci 15 mg

– děvčata 18 mg

Dospělí

– muži 19 až 51 let 10 mg

–  ženy 19 až 51 let            15 mg

Ženy po menopauze            10 mg

Těhotné ženy                      30 mg

Kojící ženy 15 mg

 

Víte, že ...

… nápoje s kofeinem a tanin v černém čaji zabraňují vstřebávání železa a naopak vitamín C jeho vstřebávání výrazně podporuje.

… v případě, že železo a vitamín C dodáváme organismu formou doplňků stravy, je vhodné užívat železo současně s vitamínem C. Podpoříme tím využitelnost železa, jeho vstřebávání se zvýší až 5násobně.

… blokádu při vstřebávání železa představuje vápník – váže se se železem za vzniku solí.

… železo podporuje fagocytózu – pohlcování a zničení choroboplodných zárodků bílými krvinkami – neutrofily a makrofágy. Doporučuje se proto u lidí zvlášť náchylných na chřipku a nachlazení.

… deficit železa postihuje v Evropě asi 15 až 17 % žen. Nejčastěji udávanou příčinou jeho nedostatku je nepoměr mezi příjmem železa a jeho ztrátou, hlavně u žen se silným menstruačním krvácením.