banner jamieson odborne clanky 4 zlozky vyzivy pre muzov
banner jamieson odborne clanky 4 zlozky vyzivy pre muzov2 Průměrná délka života mužů je téměř o pět let nižší než průměrná délka života žen. Jste tedy připraveni upevnit a zlepšit si své zdraví?
« zpět

Čtyři složky výživy, které potřebuje každý muž

11.10.2018

Tisknout

Pokud jste se někdy zamýšleli nad tím, proč Vám kamarádi nebo příbuzní stále doporučují věnovat více pozornosti svému zdraví, možná byste je měli poslechnout.  Ve všeobecnosti si muži v porovnání se ženami volí nezdravé formy životného stylu, podstupují vyšší rizika a preventivní prohlídky často zanedbávají. Muži jsou vystaveni také vyšší pravděpodobnosti srdečně-cévních onemocnění, infarktu a rakoviny. Průměrná délka života mužů je téměř o pět let nižší než průměrná délka života žen. Jste tedy připraveni upevnit a zlepšit si své zdraví? Toto jsou čtyři složky výživy, které zlepší kvalitu života každého muže.

Proteiny

Proteiny jsou jednou ze třech hlavních složek výživy (další dvě představují sacharidy a tuky). Organismus je využívá během růstu a slouží také jako zdroj energie. Podílejí se na stavbě mnoha částí těla (kůže, svalů, kostí a vlasů) a podporují růst, regeneraci a udržování tkání. I když by se Vám mohlo zdát, že proteiny jsou složkou potravy, kterou potřebují pouze svalnatí sportovci, pravdou je, že proteiny mají důležitou roli při zabezpečení celkového zdraví a spokojnosti každého muže.

Proteiny pomáhají zachovávat objem a správnou funkci svalů, podporují imunitu a zabezpečují dostatek energie. Mezi kvalitní zdroje proteinů patří maso, ryby, drůbež, mléčné produkty, vejce, nebo rostlinné proteiny z bobů a luštěnin. I když je pravděpodobné, že proteiny se na Vašem talíři vyskytnou během hlavního jídla dne, je stejně důležité je přijímat v každém jídle (25–35 gramů na porci).

V takovém to případě je vhodné sáhnout po doplňku stravy s obsahem proteinů, například Jamieson Essentials™ plus Protein, který zvyšuje denní příjem této důležité složky potravy. Jeho balení je praktické a přenosné, proto je ideální také na cesty nebo pro muže, kteří jsou neustále v pohybu. Jedna odměrka se jednoduše smíchá s vodou nebo džusem, může se přidat do výživného smoothie spolu s lněnými nebo chia semínky, avokádem, ovocem nebo zeleninou a mlékem nebo jiným nápojem podle vlastního výběru. Tento produkt je hlavně jediným doplňkem stravy na bázi syrovátkového proteinu, který obsahuje také stoprocentní denní dávku vitamínů včetně 600 IU vitamínu D, probiotika  a omega-3 mastné kyseliny z lněných semínek.

Vitamín D

Nad nedostatkem vitamínu D se v minulosti uvažovalo jen v souvislosti s onemocněním kostí, a to rachitidou u dětí a osteomalacií nebo osteoporózou u dospělých. Odborné studie o jeho protirakovinových a podpůrných účincích však ukazují, že tento vitamín si zaslouží více pozornosti každého muže.

V studii, kterou uveřejnil American Journal of Public Health, se sesbírala data z 63 studií, které zkoumaly výšku hladiny vitamínu D ve vztahu k riziku vzniku rakoviny. Autoři studie dospěli k závěru, že přiměřené podávání vitamínu D může snižovat riziko vzniku vícero typů rakoviny, včetně rakoviny prostaty a hrubého střeva. Na doplnění tohoto důležitého vitamínu vyzkoušejte například Jamieson Essentials™ Vitamín D 1 000 IU.

Omega-3 esenciální mastné kyseliny

Ryby obsahují omega-3 esenciální mastné kyseliny, přesněji kyselinu eikosapentaenovou (EPA)a kyselinu dokosahexaenovou (DHA). Obě mají pro zdraví mimořádný přínos.

Kardiovaskulární onemocnění jsou druhou nejčastější příčinou úmrtí Kanaďanů (Health Canada, 2017), proto je vhodné zařadit do svého jídelníčku zdravé tuky, hlavně ve formě omega-3 mastných kyselin. Tyto esenciální mastné kyseliny se podílejí na regulaci tepu, zmírňování zánětů, snižování hladin triglyceridů (tuky přítomné v krvi) a na snižování krevního tlaku. Zdravé srdce každého muže je sice hlavním přínosem takovéto stravy, ale tyto speciální tuky hlavně zmírňují záněty, bolesti kloubů a přispívají k celkové duševní rovnováhy.

Abyste získali dostatečné množství omega-3 mastných kyselin, do jídelníčku byste měli zařadit týdně nejméně dvě porce mořských ryb, například tuňáka, makrelu nebo sledě. Pokud nepatříte mezi příznivce rybího masa nebo pokud nemáte možnost konzumovat je aspoň dvakrát týdně, doplněk stravy s obsahem rybího oleje Jamieson Essentials™ Extra Strength Omega-3 doplní potřebné množství omega-3 mastných kyselin.

Hořčík

V dnešní době žije mnoho mužů ve stresu - nestála kariéra, rodinné závazky ale taktéž kontakty a sociální život. Klíčovým prvkem na zvládání takovéhoto náporu je právě hořčík - minerál, kterého účinky se doplňují s účinky draslíku. Zatím co draslík způsobuje kontrakci svalů, hořčík jim pomáhá uvolnit se.

Hořčík ovlivňuje v organismu stovky reakcí, kromě už vzpomínaného relaxačního účinku (co z něho dělá ideální prvek pro užívání před spaním) se podílí také na tvorbě energie a pomáhá udržovat zdravé srdce a cévy.

Pokud nekonzumujete stravu bohatou na luštěniny, ořechy, semínka, celozrnné výrobky a listovou zeleninu, je možné, že nepřijímáte doporučenou denní dávku, tedy 420 mg. V takovémto případě je vhodné sáhnout po doplňku stravy s obsahem hořčíku Jamieson High Absorption Magnesium Drink Mix.

Velký počet mužů nepřijímá dostatečné množství klíčových prvků v potravě. Přirozená produkce některých látek v organismu však klesá také s věkem. Příjem důležitých složek výživy je možné zvýšit obohacením jídelníčku o potraviny uvedené v tabulce, případně se třeba poradit s lékařem o užívání vhodných doplňků stravy.

 

Klíčová složka

Jaká je minimální denní dávka?

Z čeho je možné ji získat?

Přínos pro organismus

Proteiny

Minimálně 0,8 g/kg tělesné hmotnosti

Maso, mléčné výrobky, vejce, ryby, mořské plody, luštěniny, ořechy, semínka, náhrady masa, náhrady mléka, celozrnné výrobky, doplňky stravy s obsahem proteinů

Zachovává objem a funkce svalové hmoty, podporuje imunitu a dodává energii

Vitamín D

1 000 IU

Slunění (bez opalovacího krému); mléko, ryby

Snižuje riziko osteoporózy a některých druhů rakoviny, podporuje imunitu

Omega-3 esenciální mastné kyseliny

1 000-3 000 mg EPA + DHA

Mořské ryby (losos, makrela); doplňky stravy s obsahem rybího oleje

Snižuje krevný tlak a hladiny triglyceridů v krvi; podporuje duševní rovnováhu

Hořčík

420 miligramů

Celozrnné výrobky, ořechy, luštěniny, semínka, listová zelenina

Přispívá k uvolňování svalů, zvyšuje kvalitu spánku